Kolagen do picia w czasie karmienia piersią


Wiem, że wiele mam korzysta z kolagenu do picia w czasie karmienia piersią. Dzisiaj postaram się opisać najczęściej spotykane składniki kolagenów do picia dostępnych na rynku pod kątem karmienia piersią.

Najważniejsze jest jednak to, że pamiętać trzeba że suplementację w czasie laktacji trzeba omówić z lekarzem lub farmaceutą i dobrać indywidualnie.

Istnieje niewiele badań sugerujących, że istnieją korzyści dla skóry związanej z doustną suplementacją kolagenu, ale badania te charakteryzują się pewnymi ograniczeniami. Jednym z nich jest chociażby różnorodny skład tych preparatów i to, że są to suplementy których skład w 100% nie do końca może być pewny.

Wiele badań ogranicza też dobór grupy badanej o jednorodnych cechach np. pochodzenie, wiek, płeć, które wpływają na stan skóry.

Nie ma również dowodów na to aby kolagen podany doustnie lokalizował się w skórze a nie w innych częściach ciała.

Aminokwasy wymagane do syntezy kolagenu mogą być spożywane z codziennej diety bogatej w białka, co może zaprzeczać potrzebie dodatkowej suplementacji kolagenem. 1

Kolagen – jest naturalnym składnikiem organizmu. Nie istnieją dane które mówić mogą o jego przenikaniu do mleka. Uważa się, że kolagen jako suplement nie jest w ogóle konieczny przy stosowaniu zdrowej i zbilansowanej diety. Very Low Risk wg e-lactancia. Należy uważać na wysokie dawki, które mogą powodować złe samopoczucie oraz na kolagen ze źródeł rybich (jeżeli masz alergię). Raczej nie powinno stosować się kolagenu w towarzystwie innych substancji np. dużych dawek witamin.

Czasem w kolagenie do picia znajdziesz witaminy i różne inne składniki. Pamiętaj, że dla mam karmiących piersią podstawą jest zdrowa i zbilansowana dieta, a suplementacja wymagana obejmuje jedynie witaminę D, DHA, czasem Jod i czasem Wapń.

Witamina A – podaż z diety witaminy A jest wystarczająca i nie trzeba jej suplementować. Należy zachować wyjątkową ostrożność w suplementowaniu witaminy A ponieważ w zbyt wysokich ilościach jest toksyczna. Jej ilość w mleku kobiecym jest  zależna od diety mamy a jej ilość u dziecka jest  zależna od statusu mamy w czasie ciąży.

Witamina C – nie powinno się stosować jej w wysokich ilościach w czasie karmienia piersią. Podaż z mleka mamy jest wystarczająca

Beta-Karoten – suplementacja beta karotenu zwiększa jego ilość w mleku. Spożywanie go ze zbilansowanej diety powinno być wystarczające.

Witamina E – Nie zaleca się suplementacji wykraczającej poza zalecane spożycie oraz bezpośredniej aplikacji witaminy E na brodawkę sutkową.

Kwas pantotenowy – zapotrzebowanie dobowe u kobiet karmiących wynosi 7mg. Słabo przenika do mleka. Jak mama stosuje duże ilości to mogą wystąpić biegunki i wysypka u dziecka.

Niacyna – dawka dobowa to ok 18-20 mg/dzień. Brakuje badań dotyczących bezpieczeństwa dodatkowej suplementacji, odnotowano wymioty u niemowląt których mamy stosowały wysokie dawki

Tiamina – spożycie jej przez matkę wpływa na jej obecność w mleku. Jej wysokość spożycia w czasie laktacji wynosi 1.2 mg/ dobę. U matek karmiących piersią należy unikać dawek supraterapeutycznych. Długotrwałe wysokie dawki (3 g/dobę) są  toksyczne dla dorosłych.

Siarczan chondroityny – L3 wg Halea – brak danych na temat stosowania w czasie laktacji. Zbyt duża masa cząsteczkowa żeby przeniknąć do mleka matki i ma słabą przyswajalność po spożyciu

Glukozamina  – niska biodostępność, raczej nie powinna dostać się do mleka ale nie ma żadnych badań na ten temat L3 wg Halea, very lov risk wg e-lactancia

kwas hialuronowy – L3 wg Halea, brak danych na temat przenikania do mleka, ale podejrzewa się że przenikanie byłoby praktycznie żadne ze względu na budowę chemiczną. Niska wchłanialność z układu pokarmowego.

ź: e-lactancia

https://www.halesmeds.com/ / stan na sierpień 2022

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK501922/

Postaw mi kawę na buycoffee.to

  1. Jhawar, N., Wang, J. V., &amp; Saedi, N. (2019).;Oral collagen supplementation for skin aging: A fad or the future? <span lang=”EN-US” style=”mso-ansi-language:EN-US”>Journal of Cosmetic Dermatology.;doi:10.1111/jocd.13096;

Hafija

Nazywam się Agata. Hafija.pl to najlepszy mainstreamowy blog o karmieniu piersią.

skomentuj