Karmienie piersią i kawa – update 2017


Ten wpis to uaktualnienie do starego wpisu na temat kawy podczas karmienia piersią.

Kawa nie jest przeciwwskazana w czasie karmienia piersią i spożywanie napojów z kofeiną jest dozwolone. Istotne jest natomiast, żeby pamiętać o kontroli ilości i źródła spożywanej kofeiny, bo znajduje się ona nie tylko w kawie.

Mama karmiąca może pić kawę. Latte, espresso, Cappuccino. To co lubi.

Warto obserwować reakcję dziecka na wypitą kofeinę, bo niektóre dzieci, reagują bardziej intensywnie na obecność kofeiny w mleku mamy, a niektóre nie reagują wcale. Tak jak z ludźmi dorosłymi – jeden wypije pięć kaw i nic, a drugi po jednej kawie ma delirkę i drżenie rąk.

Kofeinę i jej pochodne znajdziecie m.in. w:

  • kawie
  • herbacie czarnej, zielonej, białej (nie w rooiboos)
  • napojach typu Cola (nie tylko w tych czarnych)
  • energetykach
  • napojach z guarany
  • czekoladzie
  • wzmacnianych lekach przeciwbólowych – łączona jest w nich z paracetamolem

Jeżeli pijecie kawę, inne napoje zawierające kofeinę, jecie czekoladę czy przyjmujecie środek przeciwbólowy to warto jest ilość przyjmowanej kofeiny policzyć. Nie tylko kofeina z kawy się liczy. Ogólne ilości kofeiny w różnych produktach znajdziecie poniżej.

Mniej niż 1%spożytej kofeiny pojawia się mleku matki.  Ma ona jednak tendencje do pewnej kumulacji. Noworodki kilkudniowe nie potrafią sobie z kofeiną poradzić, a niektóre niemowlęta mogą reagować na nią mimo niskiego stężenia, dlatego więc jeżeli u dziecka pojawiają się objawy niepokoju, drażliwości, po wypiciu znacznych ilości kawy, to należy sobie zrobić parodniowy detoks kawowy. I to jest jedyna uwaga w stosunku do kobiet karmiących. Należy zainteresować się kofeiną w diecie, jeżeli zaobserwujemy u dziecka problemy!

Dobrym pomysłem przy wrażliwych na kofeinę dzieciach jest picie kawy bezpośrednio po karmieniu (lub w trakcie), tak żeby w następnym karmieniu ilość kofeiny w  mleku była niska. Najwyższe stężenie kofeiny w osoczu matki występuje ok. 60-120 minut po wypiciu.1

Należy raczej unikać przekraczania dziennej dawki kofeiny, rozłożonej na jeden dzień w ilości: 5-6 mg/kg masy ciała lub ok. 300 mg dziennie – czyli np. ok. 5 szklanek kawy instant i ok. 2 szklanek kawy naturalnej.

Poniżej przykładowa ilość kofeiny w różnych napojach (uwaga są to ilości orientacyjne!):

  • Cappuccino: porcja 260ml = 105 mg kofeiny
  • kawa naturalna: porcja ok. 240 ml = 163 mg
  • kawa Instant: porcja 250 ml = 51 mg kofeiny 
  • Herbata z torebki: porcja 250 ml = 47 mg kofeiny 
  • Biała herbata: porcja ok. 240 ml = 28 mg kofeiny
  • Zielona herbata: porcja ok. 240 ml = 25 mg kofeiny
  • Napój typu Cola: porcja: 355 ml = 35 mg kofeiny
  • Czekolada: 100 g = 65 mg kofeiny
  • Yerba mate porcja 240 ml = 78 mg kofeiny
  • 1 pigułka leku przeciwbólowego z kofeiną = ok. 65 mg kofeiny
  • Gingerbread Latte ze Starbucksa małe i średnie = 75 mg kofeiny2
  • Gingerbread Latte ze Starbucksa duże = 150 mg kofeiny
  • Caffè Americano Short ze Starbucksa = 75 mg kofeiny 3
  • Caffè Americano Tall ze Starbucksa = 150 mg kofeiny
  • Caffè Americano Grande ze Starbucksa = 225 mg kofeiny
  • Caffè Latte Short I Tall ze Starbucksa = 75 mg kofeiny 
  • Caffè Latte Grande I Venti ze Starbucksa = 150 mg kofeiny 
  • Iced Caffe Latte Venti ze Starbucksa = 225 mg kofeiny 
  • Caffè Mocha Short ze Starbucksa = 90 mg kofeiny
  • Caffè Mocha Tall ze Starbucksa = 95 mg kofeiny
  • Caffè Mocha Grande ze Starbucksa = 175 mg kofeiny
  • Caffè Mocha Venti ze Starbucksa = 185 mg kofeiny
  • Cappuccino/ Caramel Macchiato tall i short ze Starbucksa = 75 mg kofeiny 
  • Cappuccino / Caramel Macchiato grande i venti ze Starbucksa = 150 mg kofeiny
  • Czarna kawa short ze Starbucksa = 160
  • Czarna kawa tall ze Starbucksa = 240
  • Czarna kawa grande ze Starbucksa = 320
  • Czarna kawa Venti ze Starbucksa = 400
  • ESPRESSO Solo ze Starbucksa = 75
  • ESPRESSO Dopio ze Starbucksa = 100

Mimo, że ilość kofeiny w energetykach jest akceptowalna np. w popularnym energetyku jest jej  32 mg/100 ml czyli 80 mg w puszce, to jednak energetyki zawierają też inne substancje, które mogą oddziaływać na dziecko. Niektóre energetyki zawierają np. duże ilości witamin, które przekraczają zalecenia dla kobiet karmiących np. witaminy z grupy B4. Jeżeli energetyki zawierają guaranę należy pamiętać, ze kofeina jest z niej uwalniana wolniej i działa dłużej.

Jeżeli zdecydujecie się wypić tzw. energetyk to pamiętajcie, żeby dokładnie przeczytać etykietę i poznać skład. Niektóre składniki ziołowe, mogą nie być właściwe dla mam karmiących.

Czy dzieci mam „po kawie” budzą się w nocy?

Jest jeszcze jedna kwestia, która budzi wątpliwości u rodziców. Czy aby nie jest tak, że jak napiję się kawy to moje dziecko będzie budziło się w nocy?

Uspokajam! Były prowadzone badania, które pokazały, że trzymiesięczne dzieci nie reagują na kawę pitą w rekomendowanej ilości częstszymi pobudkami5.

  1. Citation: Ministry of Health. 2006. Food and Nutrition Guidelines for Healthy Pregnant and Breastfeeding Women: A background paper. Wellington: Ministry of Health.
  2. https://globalassets.starbucks.com/assets/9570BB28E08D4FA5928514A43FA5E9BB.pdf
  3. https://globalassets.starbucks.com/assets/94fbcc2ab1e24359850fa1870fc988bc.pdf
  4. Energy Drinks: Implications for the Breastfeeding Mother. Thorlton J, Ahmed A, Colby DA.MCN Am J Matern Child Nurs. 2016 May-Jun;41(3):179-85. doi: 10.1097/NMC.0000000000000228.
  5. Maternal caffeine consumption and infant nighttime waking: prospective cohort study. Santos IS, Matijasevich A, Domingues MR.Pediatrics. 2012 May;129(5):860-8. doi: 10.1542/peds.2011-1773. Epub 2012 Apr 2.

Nazywam się Agata. Hafija.pl to najlepszy mainstreamowy blog o rodzicielstwie bliskości i karmieniu piersią.

skomentuj

Pobierz darmowy e-book