Jestem na dobrym haju – ty też możesz na nim być!


Zacznę może od tego, że jest we mnie płomień społecznika. Zaczął się pięć lat temu od malutkiej iskry i teraz jestem już całkowicie od tego działania dla ludzi uzależniona. Daje to mi lepszego kopa niż cokolwiek innego – świadomość, ze działam dla kogoś, że mogę pomóc. Nic dziwnego, cały czas jadę na haju darczyńcy, haju, który być może, jest najzdrowszym i najbardziej pożytecznym nałogiem świata.

Chciałabym powiedzieć dzisiaj, że wy też możecie do mnie dołączyć i poznać to uczucie, które jest nieporównywalne z niczym innym. Możecie jechać na endorfinach i być ogniwem w łańcuchu dobrych uczynków na świecie – tak jak, nieskromnie mówiąc, jestem ja.

Zacznę od tego, że kiedy pomagamy komuś, kiedy dajemy komuś swój czas w celu udzielenia pomocy i wsparcia, to pozytywne wibracje tych dobrych uczynków możemy odczuwać przez następne 24 dni, a jeżeli mamy mniej niż 24 lata to i przez 34 dni 1 a jeżeli angażujemy się finansowo to około tydzień. Dzisiaj dowiesz się jak możesz uskrzydlić swoje życie i przyczynić się do spadku śmiertelności noworodków i matek na świecie.

Uwaga, oto co musisz zrobić: Idź kupić pieluszki Pampers Active Baby-Dry lub Pampers Pants!

Zdziwiona, zdziwiony?

emptyname-27

Od 11 lat Pampers wspiera UNICEF w walce z tężcem noworodkowym. Z 38 krajów, w których tężec był zagrożeniem dla tych najmłodszych i najsłabszych pozostało 19, czyli kampania jest na półmetku.

Tężec noworodkowy dotyka rodziny w najbiedniejszych regionach świata. Noworodki mogą zachorować podczas porodu, który odbywa się w niehigienicznych warunkach, na przykład przy przecinaniu pępowiny niesterylnymi narzędziami. W przypadku zachorowania, na chorobę nie ma lekarstwa, co w konsekwencji prowadzi do śmierci 49 000 nowo narodzonych dzieci— co oznacza, że co 11 minut jej ofiarą pada jeden noworodek.

emptyname-40Akcja 1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka ocaliła już pół miliona dzieci na świecie. Tężec nadal jest zagrożeniem w: Afganistanie, Angoli,  Czadzie, DRK, Etiopii,  na Filipinach, w Gwinei Równikowej, Gwinei, na Haiti, Jemenie, Kenii, Malii, Pakistanie,  Papui Nowej Gwinei, Republice Sudanu, Republice Sudanu Południowego, Republice Środkowoafrykańskiej, Somalii i Nigerii. Od października do grudnia, każda paczka pieluszek Pampers Active Baby-Dry oraz Pampers Pants, którą kupicie ufunduje jedną szczepionkę, dla jednego malucha lub jego mamy.  Jeżeli kupisz pieluszki to pomożesz nie tylko dzieciom, nie tylko matkom, ale pomożesz też sobie. Jak?

Niedawno brałam udział w launchu kolejnej edycji kampanii 1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka. W czasie eventu udało mi się porozmawiać z dr Tomaszem Sobierajskim na temat emocji darczyńców, które towarzyszą kiedy komuś pomagamy:

Hafija: Haj darczyńców, sama go bardzo często czuję, ten haj pomagania. Skąd on się bierze?emptyname-28

dr Tomasz Sobierajski: Haj darczyńcy to moje tłumaczenie opisanego w literaturze zagranicznej zjawiska, które bierze się z chemii w naszym mózgu. Wydzielają się endorfiny i sprawiają, że czujemy się ze sobą lepiej i zaczynamy bardziej lubić siebie i lepiej siebie postrzegać. I to jest tak, że jak raz spróbujemy to jest nam mało i chcemy pomagać dalej.

H: Czyli jak narkotyk!

TS: Tak, ale nie powoduje on, że się niszczmy, wręcz przeciwnie wzbogaca nas, pomagamy sobie i jeszcze innym. Najzdrowszy narkotyk ever

H: Brzmi to trochę egoistycznie pomagamy innym ale dla siebie, ale może to dobrze?

TS: Faktycznie wzbraniamy się przed przyznaniem się, że dzięki pomaganiu czujemy się lepsi, a ja myślę ze w tym nie ma nic złego. Pamiętajmy, że dzięki temu czujemy się silniejsi i mniej rzeczy może nas złamać bo mamy dobre zdanie o sobie. Pomaganie to sprzężenie zwrotne, bo pomoc wraca jeżeli to my będziemy jej potrzebować i to z nieoczekiwanych kierunków.

emptyname-114

H: A czy to działa kiedy nie widzimy tej pomocy osobiście? Kupujemy paczkę Pampers,  zakładamy pieluszkę, mamy w głowie, że pomagamy ale czy na nas już samo to działa?

TS: Tak, haj pojawia się już u potencjalnych darczyńców, na samą myśl o pomaganiu. W przypadku z zetknięciem się bezpośrednio z efektami pomocy może on być większy i wystarczać na dłużej, ale przy potencjalnej pomocy już go poczujemy, nawet jak nie widzimy od razu efektów naszych działań.

H: Czyli kupujemy dużo pieluszek!

No dobra, ale czy to działa na wszystkich? O to co się dzieje w Pampers w trakcie kampanii spytałam Mariolę Mirek z Procter&Gamble

0008

 

emptyname-43Hafija: rozmawiałam z dr Tomaszem o haju darczyńców.  Myślę, że akcja Pampers i UNICEF  1 paczka=1 ratująca życie szczepionka może generować podwójny haj darczyńców – są rodzice którzy kupują pieluszki  i oni czują się lepiej i są zadowoleni, bo pomagają i jesteście wy –zespół Pampers. Czy wy czujecie ten te emocje które  uskrzydlają?

Mariola Mirek: Zdecydowanie! Dla nas – marki Pampers jest to misja. Ta kampania to pokazuje, bo w jej trakcie angażujemy się wszyscy bardzo mocno i  czujemy, że nie tylko pracujemy,  ale robimy niesamowite, potrzebne  rzeczy dla dzieci.  W ciągu 10 lat nasza kampania ocaliła życie 500 000 noworodków

H: Jak bardzo angażujecie się z zespołem co roku jak rozpoczyna się kampania? Ile to jest pracy?

MM: Praca komunikacyjna to tylko czubek góry lodowej, bo najważniejsze jest to co dzieje się w terenie. To ile współpracownicy UNICEF,  przedstawiciele organizacji pozarządowych w poszczególnych krajach wkładają pracy w dostarczenie szczepionek do tych którzy są w potrzebie. To są godziny nie do zliczenia. W ubiegłym roku mieliśmy okazję zobaczyć trzy miejsca gdzie szczepienia  przeciw tężcowi są wykonywane. Mobilny punkt szczepień był takim najbardziej spektakularnym elementem tej podróży. Setki osób rozwiesza plakaty i informuje o tym, że przyjedzie personel medyczny – pediatra, położna, że będzie można się zbadać i zaszczepić, skorzystać z porady.

H: Gdyby nie ten mobilny punkt, to nie ma tam innej możliwości wizyty lekarskiej.

MM: Nie. Ośrodki zdrowa są tak porozrzucane, że nieraz kobieta musiałaby iść pieszo kilkadziesiąt kilometrów do najbliższego, a jak jest w ciąży, to też nie zawsze podejmie ten trud. Jedna z mam, która zaprosiła nas do siebie przyjechała z półtora miesięcznym dzieckiem na taksówce motorowej i jechała kilkanaście kilometrów po drogach piaszczystych. Nie mogliśmy uwierzyć jak wracaliśmy z nią do jej domu, że pokonała taki dystans z takim maluszkiem zawiniętym w kocyk. Przyjechała po to żeby zaszczepić swoje dziecko i siebie – poświęcenie tych mam jest ogromne, żeby tylko uchronić dziecko przed tężcem.

H: Chciałoby się powiedzieć żeby kampania trwała jak najkrócej, żeby już nie były potrzebne te szczepionki i tężca nie było w tych krajach w których nadal występuję.

MM: Chcemy jak najszybciej wyeliminować tężec w tych 19 krajach w których jeszcze on występuje. Jesteśmy na półmetku i życzymy sobie żeby jak najszybciej się udało – zarówno sobie jak i dzieciom z całego serca!

Czujecie to? Te ciarki na plecach? O te emocje związane z pomaganiem i istotę pomagania w eliminacji tężca noworodkowego zapytałam Katarzynę Kordziak-Kacprzak – Dyrektor ds. Fundraisingu UNICEF Polska oraz Zofię Dulską, Dyrektor ds. Komunikacji i Marketingu Internetowego UNICEF Polska.

Hafija: Czy realizując pracę na rzecz dzieci dobrze jest mieć partnera który wesprze działania ?emptyname-29

Katarzynę Kordziak-Kacprzak: Bardzo ważne. Tak jak ważne jest wsparcie osób indywidualnych – tych które włączają się w akcje organizowane bezpośrednio przez nas czy przez naszych partnerów. Przy kampanii 1 paczka=1 ratująca życie szczepionka komunikację buduje nasz partner, a resztę możemy zrobić wspólnie, więc  zapraszamy wszystkich kupujących pieluszki, do wsparcia akcji Pampers i UNICEF.  Walka z tężcem noworodkowym to jeden z priorytetów pracy UNICEF. Akcja została zaplanowana na 10 lat. Mieliśmy nadzieję że przez te 10 lat uda się wyeliminować tężec , we wszystkich krajach które były nim zagrożone . Z powodów nieżelaznych od nas – takich jak wojny czy katastrofy naturalne, nie udało się to nam w zaplanowanym czasie, jesteśmy na półmetku, ale co ważne marka Pampers nie opuściła nas. w dalszym ciągu kontynuujemy wspólne działania. 19 krajów już jest wolnych od tężca noworodkowego co jest fantastycznym efektem. Pracujemy, żeby zapewnić pomoc kolejnym 19.

H: Myślę że można powiedzieć, mimo że nie udało się osiągnąć tego zakładanego celu, nadal to jest sukces bo przecież dzieci zostały uratowane – pół miliona dzieci!

KK: Dokładnie! Każde uratowane życie to jest sukces dla UNICEF. Tym bardziej, że możemy tu mówić o setkach tysięcy uratowanych dzieci i pomocy, którą przynieśliśmy ich mamom. Walka z tężcem jest dwupoziomowa – pomagamy i mamie, i dziecku. Kobieta otrzymując niezbędne dawki szczepień ratuje swoje dziecko i chroni je w czasie porodu oraz kilka miesięcy po. Jest to ogromnie ważne.

H: Ciężko jest w Polsce zrozumieć  dlaczego to jest tak ważne bo tu są zupełnie inne warunki. Jak mówić o tężcu noworodkowym? My już nie znamy tej choroby.  Jak sprawić żeby rodzice którzy kupują pieluszki  zrozumieli w jakiej ważnej sprawie biorą udział i poczuli to jak bardzo pomagają?

Do rozmowy dołącza Zofia Dulska, Dyrektor ds. Komunikacji i Marketingu Internetowego UNICEF Polska

emptyname-13Zofia Dulska: Mówienie o tym, że szczepionki są potrzebne w tych krajach to jest trochę nasza rola i państwa jako osób docierających chociażby przez media społecznościowe do ludzi. Dziś miałam spotkanie ze studentami, w SGH. wystarczyło że oni zobaczyli 5 zdjęć z naszego ostatniego wyjazdu do Mali gdzie pokazałam „A tak wygląda miejsce gdzie kobieta rodzi dziecko” , „A to jest zdjęcie z jednego z najlepszych szpitali w mieście” i widziałam przerażenie w oczach studentów. „Jak to jest możliwe, że tak wygląda sala porodowa, tak wygląda łóżko szpitalne, prycze, jak to jest możliwe, że tam w ogóle dzieci przychodzą na świat?”. Uświadamianie że gdzieś indziej na świecie to życie wygląda zupełnie inaczej jest kluczowe żeby przekonać kogoś.

H: Dokładnie! my nie musimy w ogóle się tym przejmować, że nasze dziecko w czasie porodu zarazi się tężcem .

KK: Tak, bo wszystko jest sterylne. Poród w szpitalu najczęściej przebiega bezpiecznie i prawidłowo. Natomiast, w momencie kiedy warunki  są takie że nie można dojechać  do szpitala, że kobiety nie mają w miejscu gdzie mieszkają takich warunków jakie odpowiadałyby przyjęciu porodu to jest ważne porównanie, zestawienie naszej dobrej sytuacji z taką która zupełnie odstaje od naszych warunków.

W tym roku więc, tak jak i w poprzednim piszę do Was, żebyście śmiało chwytali za pieluszki Pampers w waszych drogeriach. Celowo mój wpis nie przedstawia dramatów jakie są udziałem mam w ciąży i ich noworodków w krajach w których nadal tężec panuje. No bo musiałabym napisać, że kiedy wy zadrapanie swojego dziecka pryskacie płynem dezynfekującym i nakładacie sterylny plasterek, tam mamy brudną żyletką przecinają pępowinę. Tak, nie sterylną, nie czystą, nawet czasem nie wyparzoną, nie pryskają niczym na odkażenie, nie mają nawet często tyle wody, żeby dobrze ranę po odcięciu umyć. A my się zastanawiamy czy na pępek gencjana czy spray. Tam jest inny świat. No i napisałam jednak o tych strasznych rzeczach. Jednak chcę Was przekonać, że nie tylko mamy i noworodki daleko, daleko stąd zyskają na waszym jednym zakupie, ale i wy i nawet wasze dzieci, bo to one będą nosiły pieluszki, więc tak – będą one  najmniejszymi darczyńcami, dla najmniejszych potrzebujących. Ze swojego doświadczenia powiem, że jak już staniecie przed sklepową półką, powiecie sobie „Jedna paczka, jedna szczepionka dla maluszka, która uchroni go przed tężcem” i sięgniecie po Pampers. Na pewno poczujecie to coś, ten haj! Ale ostrzegam – on uzależnia!! J

 

Jak można pomóc?

Kampania Pampers i UNICEF „1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka” rusza w październiku i będzie trwać przez 3 miesiące, a rodzice mogą wesprzeć ją na kilka prostych sposobów:

  • pampers-unicef-packshot1 udostępnienie zdjęcia malucha = 1 ratująca życie szczepionka: Za każde udostępnienie zamieszczonego przez Państwa zdjęcia malucha na stronie Pampers.pl w zakładce Pampers – UNICEF, marka Pampers przekaże równowartość jednej szczepionki
  • 1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka: Za każdy zakup paczki pieluszek Pampers Active Baby- Dry lub pieluchomajtek Pampers Pants , marka Pampers przekaże równowartość jednej szczepionki
  • 1 obejrzenie/udostępnienie = 1 ratująca życie szczepionka: Za każde obejrzenie i udostępnienie filmu tegorocznej kampanii „Niezwykłe Maluchy” marka przekaże równowartość jednej szczepionki (dobra, ten klip to jest rozczulacz – więc tylko dla osób o wytrwałych oczach – będzie płakane!)

  • Wsparcie UNICEF: Zostając stałym darczyńcą UNICEF, dołączą Państwo do tysięcy innych rodziców, którzy przekazują miesięczną darowiznę, by poprawić jakość życia tych szczególnie narażonych na niebezpieczeństwo dzieci.

Więcej na stronach: www.pampers.pl i www.unicef.pl;

  1. https://drdavidhamilton.com/helpers-high/
Hafija

Nazywam się Agata. Hafija.pl to najlepszy mainstreamowy blog o karmieniu piersią.

4 komentarze

  • Agnieszka
    27 października 2016 at 14:59

    Kupuję te pieluchy od dawna, bo moje dziecko po innych ma uczulenie. Haju żadnego nie czuję :-/

    • Hafija
      27 października 2016 at 20:56

      NO to pomyśl, że tak pomagasz dzieciom 🙂

    • Agnieszka
      28 października 2016 at 10:23

      Szczerze bardzo wątpię czy pomagam 🙁

    • Hafija
      29 października 2016 at 10:52

      dlaczego?

Comments are closed here.